Lubelskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. od kilkunastu już lat wydaje unikatowe firmowe karty z życzeniami na Wielkanoc i Boże Narodzenie. Zdobią je dzieła sztuki związane z Lublinem. Kilkaset kart z życzeniami trafia dwa razy w roku do przyjaciół i kontrahentów LPEC w całej Polsce, przyczyniając się do promocji lubelskich skarbów. W tym roku z okazji Wielkanocy A.D. 2024 wydana została, jubileuszowa XXX już karta.
– Zainicjowany 15 lat temu projekt stał się czymś więcej niż jedynie formą świątecznej życzliwości. Dziś już wielu naszych przyjaciół z niecierpliwością dopytuje, co znajdzie się na kolejnej kartce. Nasza pełna serca inicjatywa przypomina, że społeczna odpowiedzialność to nie tylko slogan, ale konkretne działania, które wpływają na naszą codzienność – mówi Marek Goluch, prezes zarządu LPEC S.A.
Na bożonarodzeniowej karcie z 2023 roku widniał osiemnastowieczny obraz „Pokłon Trzech Króli” nieznanego autora, na co dzień skryty w zakamarkach chóru kościoła Świętego Ducha, w samym centrum Lublina. Z okazji zaś tegorocznej Wielkanocy została wydana karta, którą zdobi obraz „Obnażenie z szat” autorstwa siedemnastowiecznego krakowskiego malarza Albina Kucewicza.
Obraz, o wymiarach 200 cm x 350 cm, został wykonany w technice olejnej na płótnie. Można go podziwiać w barokowej kaplicy Tyszkiewiczów, znajdującej się na przedłużeniu prezbiterium bazyliki Ojców Dominikanów na lubelskim Starym Mieście. Tam, za niskim ołtarzem głównym, znajduje się malarsko-sztukatorska dekoracja ilustrująca najważniejsze momenty ukrzyżowania Chrystusa, z powtarzającym się motywem Krzyża Świętego.
Powodem powstania tych dzieł był rozgłos, wywołany uznanymi za cudowne wydarzeniami związanymi z relikwiami Drzewa Krzyża Świętego, które od 1387 roku przez ponad 600 lat były przechowywane w lubelskiej świątyni Ojców Dominikanów. W 1991 roku relikwie o charakterystycznym kształcie krzyża greckiego zostały skradzione i ich losy są nieznane (więcej o historii relikwii można przeczytać w publikacji „Klasztor w sercu miasta. Dzieje i skarby lubelskich dominikanów”).
Kaplicę wybudowano w latach 1645–1653 przy udziale cechmistrza muratorów lubelskich Jana Cangerle. W roku 1654 jej ozdobienia podjął się m.in. wybitny włoski sztukator Giovanni Battista Falconi. Prace te ukończono w roku 1658. Dopełnieniem dekoracji rzeźbiarsko-sztukatorskiej jest malarstwo ścienne i sztalugowe. W środkowym pasie pomiędzy pilastrami znajduje się pięć monumentalnych obrazów namalowanych około 1658 roku: „Znalezienie Krzyża Świętego”, „Ukrzyżowanie” i „Podwyższenie Krzyża Świętego” Tomasza Muszyńskiego oraz „Obnażenie z szat” i „Zdjęcie z krzyża” Albina Kucewicza.
Główny akcent wydłużonej prostokątnie kompozycji obrazu stanowi obnażane przed ukrzyżowaniem ciało Jezusa. Nad Chrystusem znajdują się osoby odzierające go z szat, w głębi żołnierze rzymscy, przedstawieni jako rycerze z halabardami i włócznią (w zbrojach z okresu powstania obrazu), a także kapłani starozakonni. Na pierwszym planie widać kosz z narzędziami Męki Pańskiej – Arma Christi (m.in. obcęgi, gwoździe, młotek, bicz). Na koszu malarz przedstawił „tytuł winy” umieszczony później na krzyżu „Jezus Nazarejczyk, Król Żydowski”, który miał być napisany w trzech językach. Całość jest utrzymana w oliwkowobrązowej tonacji. Uwagę widza przykuwa kontrastowo jasna, cielistoszara karnacja ciała Chrystusa. Nad stalowoszarą zbroją jednego z żołnierzy powiewa brązowy płaszcz, w tle widać ciemne, stalowoszare niebo nad Jerozolimą.
Na pilastrach z korynckimi głowicami, pomiędzy monumentalnymi obrazami, znajduje się sześć płaskorzeźb autorstwa Falconiego z wyobrażeniami Arma Christi. Miały przypominać chrześcijanom etapy Męki Pańskiej i inspirować do medytacji i modlitwy.
Noty historyczne do karty wielkanocnej przygotował dr Dariusz Kopciowski, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Fotografię obrazu wykonał Piotr Maciuk. Autorem koncepcji kolekcji i redakcji kart jest Piotr Krzysztof Kuty.